Wie ben ik:
zaterdag 2 december 2006
Paklijst
Uitnodiging.

“ U I T N O D I G I N G “
Zoals jullie wellicht weten ga ik een lang gekoesterd plan ten uitvoer brengen!!!!!!
Op zaterdag 28 juli 2007 vertrek ik op de fiets naar
Santiago de Compostela.
Naaste familie, vrienden, kennissen, collega’s en andere
belangstellenden nodig ik hierbij dan ook van harte uit, om op genoemde datum vanaf 10.30 tot 12.00 uur na een
kopje koffie met iets lekkers mij uit te komen zwaaien.
Deze bijeenkomst zal plaatsvinden in de Jacobushoeve te Vessem, Jan Smulderstraat 4, 5512 az vessem !! Gaarne vooraf bericht indien je van deze uitnodiging gebruik wilt maken!!
Telefoon: 06 – 51 35 73 78 E-mail: m.lautenslager@versatel.nl maarten.lautenslager@brabant-zo.politie.nl Reisverslag: http://maartenlautenslager.blogspot.com/.
Cadeau-tip: Potje moraal voor de "eenzame fietser"!

De (fiets)training: Om goed beslagen ten ijs te komen moet er een goede conditie aan ten grondslag liggen. Het aantal trainingskilometers en trainingsmomenten zijn opgenomen in een bijlage.
De medische voorbereiding en begeleiding: Aangezien een dergelijke onderneming toch wel een fysieke aanslag is op je lichaam is het noodzaak ook hier de nodige aandacht aan te besteden. Aangezien ik in de loop der jaren een negental knie-operaties aan mijn rechter knie heb ondergaan, heb ik daaraan de nodige aandacht besteed. Volgens de huisarts en de fysiotherapeut behoefde de mate van belasting (het fietsen) geen belemmering te zijn. Het bestaande overgewicht zou tijdens training ook wel verdwijnen. Restte alleen nog een algeheel medisch onderzoek. Dat leverde in mei 2005 geen negatieve zaken op.
Echter in juni 2005 blesseerde ik mijn linkerknie. In oktober 2005 ben ik eraan geopereerd (meniscus). Een periode van 2 maanden revalidatie volgde met een goed resultaat. De Wet van Bedrog ( "Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis") sloeg toe. Eind december 2005 kreeg ik, na een korte vakantie in Zuid-Frankrijk, ernstige hernia-achtige klachten. Intensieve fysiotherapie volgde gedurende 5 maanden met als gevolg dat ik mijn training pas in juli 2006 kon starten. Op 19 december 2006 heb ik wederom een zware sportkeuring ondergaan met een goed resultaat. Gewicht inmiddels fors afgenomen met bijna 20 kilogram (geen wijziging in eetgewoonten, alleen de fietstraining!!), bloeddruk 100/60 en een hartslag van 50 per minuut. Bloeddruk en hartslag behoeven enige aandacht maar vooralsnog geen medische belemmeringen. Eind januari 2007, zes maanden voor het vertrek, heb ik zeer uitgebreid mijn bloedwaarden laten onderzoeken. Op dat moment bleek alles echt tiptop in orde. Conditioneel ook alles oké. Gedurende de voorbereidingsperiode heb ik moeten constateren, dat ik, toen de conditie op orde was, meer bevattelijk bleek te zijn voor verkoudheden, grieperigheid etc. Oriëntatie fiets: Wat voor een type fiets? Welk merk? Welke prijs? enz. enz. enz. Na mezelf via internet te hebben geïnformeerd en talloze bezoekjes aan even zovele fietswinkels heb ik de keuze laten vallen op de TREK X500. (http://www2.trekbikes.com/). De fiets heb ik aangeschaft bij Fietswereld Van Herk te Veldhoven (http://www.vanherkfietsen.nl/), met behulp van het fietsplan van mijn werkgever.
De uitrusting: Uitgaande van "de kunst van het weglaten” heb ik naar mijn mening aan de genoemde uitrusting in bijgaande paklijst voldoende. De duur van de tocht: In principe van zaterdag 28 juli tot zaterdag 08 september 2007. Dit zijn 42 dagen tegen een gemiddelde van ongeveer 80 kilometer per dag. Dat moet dus ruimschoots voldoende zijn. Eén en ander houdt tevens in, dat ik naar behoefte zelfs één of meerdere rustdagen zou kunnen nemen. Dit zal ik doen op plaatsen en of in steden, die daar aanleiding toe geven. Lourdes is voor mij so wie so een must, niet zo zeer vanwege het religieuze aspect, maar vanwege het feit, dat ik in de jaren '70 (inderdaad vorige eeuw, we worden oud!) heb deelgenomen aan de Internationale Militaire Bedevaart en daarna nog eens met vrienden (jaja, voor die tijd) het bedevaartsoord heb bezocht. Die bezoeken waren toen zo indrukwekkend, dat ik er nog met regelmaat aan terug denk. Wil ik dus nog eens meemaken. Maar ook met materiaalpech of andersoortige tegenslag zal ik rekening mee moeten houden. Overnachtingen: In principe wil ik low-budget op weg gaan. Dat wil zeggen eigenlijk overnachten in de natuur (wildkamperen), maar het zullen wel refugio's, kloosters, campings, pensions etc. worden. Alice heeft dus ook zo haar inbreng en voorwaarden!! Gedurende de voorbereiding heb ik onderzocht of overnachten bij politie-collega’s in België, Frankrijk en Spanje tot de mogelijkheden behoorde. Ik ben lid van de International Police Association (IPA) en via deze organisatie heb ik in België, Frankrijk en Spanje collega’s benaderd, om zodoende aan goede overnachtingsadressen te komen (bed/bad en stalling fiets). Na ongeveer een jaar van mailcontacten jammer genoeg zonder het gewenste resultaat.
Fietsmaat: Gedurende de voorbereidingen is doorlopend de kwestie van een goede fietsmaat aan de orde geweest. Dat bleek nog meer toen mijn broer, overigens een zeer ervaren toerfietser in april 2006 een bijna fataal (hersenletsel) fietsongeval overkwam. Doorlopend ben ik op zoek geweest naar een fietsmaat zonder het gewenste resultaat tot 22 februari 2007. Toen bezocht ik een voorlichtingsavond over Santiago de Compostella. Daar ontmoette ik Nic Kester uit De Lier, onder de rook van Den Haag. Van zijn vrouw hoorde ik dat hij ook naar Santiago wilde gaan fietsen. Ik bood hem aan samen te gaan fietsen. Toen, na een nadere kennismaking, bleek dat het klikte hebben we besloten samen op pad te gaan. Voor Nic kwam alles in een stroomversnelling aangezien hij pas in 2008 wilde gaan fietsen. Hij had dus maar 7 maanden om alles op orde te brengen.
Budget: Low-budget is low-budget, dat wil zeggen goed materiaal en goede voeding zijn een must. Al het andere is bijzaak, dus daar kan op bezuinigd worden. Voorlopig reken ik € 25,00 per dag, maar met zijn tweetjes zal ik (Maarten) rekening moeten houden met mijn fietsmaat. Hoe kom ik terug: In principe wil ik ook low-budget, snel en gerieflijk terug naar Nederland. Na intensief speurwerk op internet heb ik besloten, dat de terugreis per vliegtuig het meest aantrekkelijk en het goedkoopst is. De low-budget luchtvaartmaatschappij RyanAir vliegt o.a. van Santiago de Compostela naar London Stansted. Van Londo Stansted vliegen ze ook naar Eindhoven. (Zowat bij mij voor de deur in Veldhoven). Op 16 december 2006 beide vluchten via internet geboekt (www.ryanair.com). Totale kosten voor beide vluchten ( incl. reisverzekering, belastingen etc.) bedroegen € 146,34.
De fiets en het merendeel van de bagage gaat per vrachtwagen terug naar Nederland. Dat wordt verzorgd door de firma Soetens uit Vessem. (Soetens Transport, Nachtegaallaan 11, 5512 AP Vessem. Tel. 0497-591673. Fax 0497-541076 (E-mail jsoetens1950@hetnet.nl). De fiets en de bagage wordt ingeleverd bij een plaatselijke fietsenmaker in Compostela, waarna de Fa.Soetens het vervoer naar Nederland verzorgt. Deze oplossing is relatief duur, maar je hebt je handen vrij tijdens de terugreis per vliegtuig, je hoeft de fiets niet te demonteren en in te pakken in een doos, weinig kans op schade, de fiets en bagage is verzekerd, dus al met al de meest optimale en veilige oplossing.
Vertrek: Ik vertrek thuis in Veldhoven en fiets dan naar Vessem, naar de Jacobus-pelgrimshoeve Kafarnaüm. (www.pelgrimshoevekafarnaum.nl) Daar heb ik mijn eerste “tussenstop”, dat wil zeggen ik ga daar onder een het genot van een kopje koffie met koek afscheid nemen van familie, vrienden/kennissen en collega’s. Hier zal ik dus ook mijn eerste stempel gaan “scoren”. Het zullen zeker emotionele momenten zijn. Wellicht dat er nog mensen zijn die een stukje met me willen meefietsen, dat zal de pijn dan enigszins verzachten. Vervolgens rijd ik naar Rijkevorsel in België, waar ik met Nic hen afgesproken, die vanuit De Lier is vertrokken. In Rijkevorsel overnachten we dan op de plaatselijke camping.